Vadászat az „árnyékflottára”: itt az újabb uniós szankciócsomag

2025. május 20. 15:48

Kaja Kallas szerint még ennél is keményebb lépések jöhetnek.

2025. május 20. 15:48
null

Az Európai Tanács elfogadta a háború kezdete óta legsúlyosabb, Oroszországgal szembeni, 17. szankciós csomagját. Az intézkedés az orosz energiabevételek és hadigazdaság meggyengítését célozza, miközben külső közreműködőket is szankciókkal sújt.

Ez az Oroszország elleni szankciócsomag a legátfogóbb a háború kezdete óta”

– mutatott rá Kaja Kallas, az EU kül- és biztonságpolitikai főképviselője, hozzátéve:

Miközben Putyin a béke iránti érdeklődést színleli (...), Oroszország, és azok, akik támogatják, súlyos következményekkel néznek szembe. Minél tovább folytatja Oroszország az illegális és brutális háborút, annál keményebb lesz válaszunk.”

Ezt is ajánljuk a témában

Célkeresztben az árnyékflotta

A legnagyobb figyelmet az orosz „árnyékflotta” kapta, amely szabálytalanul és kockázatosan szállít orosz olajat világszerte. Az EU 189 új hajót vett fel a korlátozott járművek listájára, így már 342 hajó tartozik a tiltás hatálya alá. Oroszország az unió becslése szerint eddig 38 milliárd eurós bevételkiesést szenvedett el az olajszankciók miatt.

Az energia- és hadiipar sem ússza meg

A csomag részeként az EU szankcionálta a Surgutneftegaz nevű orosz olajóriást, valamint egy fontos orosz olajszállító vállalatot is. Ezzel párhuzamosan több mint 45 orosz vállalat és személy került fel a listára, akik drónokat, lőszert, fegyvereket vagy kulcskomponenseket szállítanak az orosz hadigépezet számára.

Az új szankciós listára kínai, izraeli, fehérorosz, török, szerb és vietnámi cégek is felkerültek, mivel ezek különböző módokon segítették az orosz hadiipart.

Ezt is ajánljuk a témában

A megszállt területeket is figyelemmel kísérik

A csomag érinti a megszállt ukrán területeken végzett kulturális és gazdasági visszaéléseket is:

a Krím-félszigeten elkövetett műkincsrablásokat és a mezőgazdaság „kizsákmányolását” is büntetni akarja az EU.

Személyi szankciók és jogi következmények

A mostani csomag 75 új személyt és szervezetet von szankciók alá, akiket vagyonbefagyasztás és utazási tilalom sújt. Az EU eddig több mint 2400 szereplő ellen vezetett be hasonló korlátozásokat.

Ezt is ajánljuk a témában

***

Fotó: AFP

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Aga1
2025. május 20. 23:39
Akitlosz 2025. május 20. 17:02 "Orbán tettei a saját hangoztatott véleményével nincsenek összhangban. [...] Tehát ezért a kárért ő a felelős, megakadályozhatta volna, de inkább megszavazta." Látom, nem igazán érted a problémát. A politika nem egy kisiskolás szintű, fekete-fehér, vétó-nem vétó játszma, hanem sokkal finomabb, bonyolultabb. A vétónak nagyon komoly politikai ára van. Valszeg ha megvétózza, akkor is valahogy bevezetik a többiek rajtunk átnyúlva, és a szénhidrogéneket is beleveszik. Képzeld úgy, hogy minden politikai szereplőnek vannak zsetonjai, és, ha valamit el akarnak érni, akkor el kell költeniük valamennyi zsetont. Namost Mo. egy apró ország (világpolitikailag), ezért elég kevés zsetonunk van. Nekünk a szénhidrogén-ellátásunk alapszintű követelmény, így Orbán megvédte a szénhidrogén piacot, de nem fog feleslegesen vagdalkozni kisebb kérdésekért. Ettől még igaza van, hogy a szankciók ártanak nekünk, ha más nem, közvetve, a német gazdaság visszaesésén keresztül.
kiss.istvan770
2025. május 20. 19:31 Szerkesztve
"A legnagyobb figyelmet az orosz „árnyékflotta” kapta, ... Az EU 189 új hajót vett fel a korlátozott járművek listájára, így már 342 hajó tartozik a tiltás hatálya alá." Az EU vezetése kevesebb, mint maci sajtban a brum-brum. Három nagyhatalom sza...ik rá. Senki sem jogosította fel az EU-t semmire a nemzetközi vizeken. Az orosz hajók elfoglalásának kísérlete kalózkodás, ami ellen Oroszországnak jogában áll fegyveresen védekezni. A nemzetközi jog szerint nyugodtan elsüllyesztheti nemzetközi vizeken a kalózhajókat. A Balti-tenger nem EU és nem NATO felségterület, az orosz hajóknak ugyanannyi joga van ott közlekeni, mint bármely más országénak. Finnország és Észtország 12 mérföldes felségvizei közt csak egy kb. 5 mérföldes folyosó maradt Oroszország számára. Ezen a területen joga van hajókkal és repülőgépekkel közlekedni. Ez csak a háborús provokátor EU tagok hazugsága szerint NATO tagország határának megközelítése. www.youtube.com/watch?v=rlW_woHwCBU
makapaka2
2025. május 20. 19:20
Európa tönkretevői vezetik jelenleg az EU-t.
gullwing
2025. május 20. 18:14
Idióta nyugati ballibcsi horda. Ezek imádták anno a komcsikat a vasfüggöny keleti oldalán...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!